Vakantie 2018 in … Italië

Op zondag 22 juli vertrokken we voor onze zomervakantie van 2018.
We gingen naar camping Arizona in Salsomaggiore Terme, een gebied onder Parma/Milaan aan het begin van de Appenijnen.

We reden de eerste dag tot aan Basel waar we een hotel hadden op de grens van Duitsland – Zwitersland – Frankrijk.
Via een lange brug kon je naar Frankrijk lopen en vanuit ons hotel zag je de grens met Zwitserland.

We waren er al zo vroeg dat we rustig de tijd hadden om rond te kijken.
Hierna gingen we eten bij een chinees buffet restaurant waar we allemaal wel iets lekkers konden vinden en dus fijn hebben zitten smullen.

De volgende ochtend vertrokken we voor het tweede deel van de reis.

Ook dit ging redelijk voorspoedig en op maandag waren we tegen half 4 op de camping.

Het was een terrassen camping; flink veel hoogte verschil maar daardoor ook hele mooie uitkijkjes over de heuvels.
We hadden een plekje in een doodlopend straatje, dichtbij de badhokken en makkelijk te lopen naar het zwembad en de speeltuin.
Op de tweede dag kregen we buren: Martijn & Nicole met hun kinderen. We hadden ze al via de Jamet-groep op Facebook leren kennen en ze kwamen twee weken naast ons staan op de camping.
En dat was super gezellig!

Net als in Nederland was het in Italië erg warm. We zijn dus vooral veel op de camping gebleven.
Natuurlijk zijn we er ook wel een paar keer op uit gegaan!

Zo zijn we naar Fidenza geweest (via een route over smalle weggetjes door de heuvels).
Hier was niet zo heel erg veel te beleven.. Het was een rustig en klein stadje waar we redelijk snel uitgekeken waren.

We zijn met onze camping-buren naar Maranello geweest, dat was weer erg leuk.

En we zijn naar Parma geweest! Dat was wel een hele mooie en leuke stad om rond te lopen.
Kleine gezellige straatjes, prachtige kerk en prima te doen met parkeren & bus.

In de omgeving van de camping kon je heel veel kasteeltjes zien en bezoeken.
Op één van de laatste dagen zijn we nog naar Vigoleno geweest, de reis erheen was al prachtig en het kasteel/dorp ook!

Na 17 nachten zat ons verblijf op de camping er op. We gingen weer op weg naar huis.
Op de terugweg hadden we een hotel bij Baden Airport, dat was leuk, want vanuit het hotel liep je zo naar het panorama dek waar we even vliegtuigen hebben gekeken.

We hebben genoten van deze camping, het niet-toeristisch zijn van dit deel van Italië, het geweldige zwembad met uitzicht en de buren.
De kans is dus groot dat we ook volgend jaar terug gaan naar deze camping!

In het foto-album staan alle foto’s van onze vakantie.

Groet!

2 gedachten over “Vakantie 2018 in … Italië”

1. Zo’n vakantie moeten wij ook eens doen, mijn blogs zijn nu veel te uitgebreid .

Jullie hebben heerlijk uitgerust en genoten volgens mij. Ben benieuwd of jullie volgend jaar weer naar deze camping gaan.